3ddyTja, gewoon afwachten. Autodesk weet gewoon wel dat er een grote userbase is en overal vindt men (ook op andere fora) dat dit elk jaar aangewakkerd moet worden.
Mijn persoonlijk ongezouten mening is dat men gewoon niet zo moet zeuren. Natuurlijk willen we allemaal een perfect product (3ds Max) en willen we dat alles meteen geïntegreerd willen zien. In de echte wereld is dit gewoon niet mogelijk en als je rekening houdt dat ze met XBR bezig zijn, dan kun je niet alles verwachten.
Ik loop ook tegen een aantal dingen aan. Nu in 2014 is de skinmodifier naar zijn grootje (als je tenminste de weights eruit wil halen met maxscript) en ondervind ik in 3ds Max vreemde tegenstrijdigheden in de maxscript syntax. En natuurlijk crashed het wat vaker en werken er een aantal dingen niet op de juiste manier, maar er is gelukkig altijd wel een workaround.
Nu of je moet overstappen? Gewoon doen, maar ga vooral switchen tussen beide pakketten. Je moet niet gebonden zijn aan een pakket. Maya is ondertussen flink geadopteerd door Pixar, om voor henzelf de ontwikkeling ook op gang te krijgen. 3ds Max heeft helaas nog niet zo'n club achter zich.
Wat je nu wel ziet is dat in 3ds Max verschillende functies zijn ingebouwd die het mogelijk maken te switchen tussen beide. Zo kun je sneltoetsen en navigatie 1 op 1 over laten lopen en kun je met dezelfde sneltoetsen van Maya werken in 3ds Max. Een leuke feature die eigenlijk wel onderschat wordt.
Dus gewoon negeren, dit soort discussies gebeuren vaker en lijkt een verbastering van welk pakket nu beter is.
JochemIk denk dat er langzaam een schifting is naar een nieuw NextGen 3D package. We wijze waarop we nu werken is ook al weer jaren oud, tijd voor verandering wellicht.
3ddyWe wachten gewoon af. Laten we hopen dat het uiteindelijke gewoon stabiel is en gewoon doet wat het moet doen. Wie weet komt er wel een Mayax of een Maxa...
Avalon877Inderdaad 3ddy, ik hoor al een aantal jaar plannen voor "Maxa". Maar zonder gekkigheid, naar mijn weten zijn ze de pakketten naar elkaar toe aan het brengen om er voor te zorgen dat ze in de toekomst door kunnen als één pakket. Op zich een prima idee. Ik hoor altijd dat Max stiekem heel hardcore is, dus ze schrappen het heus niet zomaar. Zolang het gekocht wordt door een fanatieke userbase zal het vast niet veranderen.
Socrates1Als je echt een pakket wilt hebben dat op Max en Maya lijkt, zou ik eens kijken naar Softimage.
Zeker weten doe ik het niet, maar het feit dat Autodesk de pakketten steeds meer uniform maakt heeft waarschijnlijk niets te maken met dat ze het 1 pakket gaan maken, maar meer met het feit dat ze de suites graag aan de man willen brengen.
Maya , 3ds Max en Softimage doen uiteindelijk iets vergelijkbaars.
Als je graag Renderman zou willen gebruiken is het inderdaad aan te raden om Maya te leren, het moet je alleen wel liggen.