3ddyAls je een default tool aanklikt, dus niet importeert, dan is het een soort primitive. Als je daarna "Make Polymesh" indrukt (anders kun je hem niet sculpten) dan maakt hij daarvan een nieuwe tool (een soort copy). Als je importeert, wat je vaak doet met base objects (obj) dan vervang je je actieve tool, dus je maakt dan onbewust geen copy, wat je met je primitive door middel van Make Polymesh wel deed.
YanikAls je al een subtool hebt en je wilt nog meer subtools toevoegen kun je de "Append subtool" functie gebruiken. Deze converteerd de gekozen primive automatisch naar een polymesh object en voegt hem toe aan je huidige subtool lijst als een losstaande object.
Wanneer je een .obj als subtool wilt toevoegen moet je eerst een nieuwe tool appenden voordat je hem importeerd, omdat je anders zoals 3ddy aangaf de huidige subtool vervangt.
Houdt er ook rekening mee dat wanneer je een tool als .ztl opslaat("Tool -> Save as"😄 alleen de huidige geselecteerde tool(met al zijn subtools) wordt geexporteerd en niet de overige tools die in je 3d meshes tool palette zitten. Als je alle tools wilt behouden moet je het via "File -> Save" as opslaan.
GroundZeroDank voor jullie antwoorden. Wat ik dus eigenlijk bedoelde was wat yanik al liet vallen maar ik dus denk ik verkeerd uitlegde.
Ik heb bijvoorbeeld een hoofd gemaakt van een robot. Ik wil nu de arm maken, maar wil deze in een leeg scherm maken. Ik begin dan met een sphere welke ik "make polymesh3d" doe. Als hij klaar is, wil ik mijn hoofd weer toevoegen, maar mijn hoofd staat niet in de 3d meshes tool palette.
Vroeger (oudere ZBrush versie) was dit wel, maar toen heb ik vluchtig over het programma gekeken en er nooit iets mee gedaan.
Probleem nu namelijk is dat als ik het hoofd, de armen, de romp en de benen in het zelfde scherm maak mijn ZBrush vast loopt wanneer ik een hoge dynamesch resolutie gebruik. Wanneer ik maar één ding tegelijk maak gebeurd dit niet. Echter wil ik niet elk onderdeel los opslaan met save as maar heb ik liever dat ze in mijn 3d meshes tool palette blijven staan zodat ik wanneer een nieuw onderdeel af is, de oude kan "appenden" zeg maar 😊
FransEen lagere resolutie gebruiken.
Dat gebeurt in de tutorials niet voor niets. Zoals jij zelf al opmerkt krijg jij dan wel een goed resultaat.
GroundZeroAls ik een lagere resolutie gebruik dan is dit "deze uitrekken" tien keer erger bij mij. Als ik een hogere resolutie gebruik is het juist minder, maar "soms" net als in dit geval toevallig komen ze toch nog, al is het in vele mindere mate dan wanneer ik een lage resolutie gebruik!
Ik zal het nogmaals proberen. Nog één vraag (sorry haha).
Ik probeer een tandwiel te maken. Echter, hoe simpel ik ook verwacht dat dit zou zijn, lukt het me niet.
Als ik de delen mask dan kan ik het weghalen, maar is de binnenkant (de dikte) verdwenen en als ik hide hidden en close gaps doe dan is alles verknoeit.
Als ik het met de cut tool doe dan werkt de Symmetry niet. Is er een eenvoudige manier om een tandwiel te maken in ZBrush? 😄
FransJij noemt een paar problemen 'uitdagingen' op zoals het uitrekken waardoor ik het idee krijg dat jij eens op www.ZBrushCentral.com zou moeten kijken en daar de onder ZClassroom aangeboden (gratis) tutorials moet volgen.
Doe ik regelmatig en is bijzonder leerzaam.
GroundZeroThanks! ik ga meteen kijken!