GroundZero
Sculpting / 10 jaar geleden
Vorige tool aan huidige (sub)tool toevoegen Hi,

ik ben met hardsurface bezig echter wanneer ik een element klaar heb (bijvoorbeeld een arm) en ik wil een been maken dan loopt mijn ZBrush vaak vast omdat mijn geheugen vol loopt.

Of ik krijg een geheugen foutmelding of het programma begint te denken en loopt zonder melding vast.

Nu zie ik soms in video's dat iemand iets aan het maken is. Het is klaar, en hij klikt op "tool" en maakt een sphere waardoor het ding dat "klaar" was verdwijnt.

Echter wanneer het nieuwe ding ook klaar is, klikt hij op tools en kan hij de oude terug halen (importeren) en heeft hij beide elementen samen.

Dit werkt dus wel beter, omdat je steeds met maar één element (bestaand uit subtools) bezig bent en de rest niet op je scherm, en dus in het geheugen staat.

Hoe kan ik dit doen? ik krijg het namelijk niet voor elkaar. Als ik iets gemaakt heb en ik pak een nieuwe tool, dan krijg ik inderdaad een blank scherm met de nieuwe tool, maar mijn oude is nergens meer terug te vinden!?

Groetjes
 Like
Volg
 Reageer
Nog 3 reacties weergeven
Frans
Maak een model waarin voor ieder object (onderdeel) een subtool bestaat zoals Yanik aangeeft.
Wil je werken aan het hoofd dan deactiveer je in het subtool pallet de overige tools.
Wil je een echt grote resolutie in het model gebruiken kies dan voor Geometry HD i.p.v. dynamesh. Je kunt dan waanzinnig hoge resoluties maken (welliswaar per te selecteren oppervlakte stukje tegelijk) maar je moet het wel rasend gek maken om je geheugen van slag te krijgen.
Zie bijvoorbeeld het maken van mijn bonsai boompje http://www.3dhype.com/index/onderwerp/3817
 10 jaar geleden
Frans
Een lagere resolutie gebruiken.

Dat gebeurt in de tutorials niet voor niets. Zoals jij zelf al opmerkt krijg jij dan wel een goed resultaat.
 10 jaar geleden
GroundZero
Als ik een lagere resolutie gebruik dan is dit "deze uitrekken" tien keer erger bij mij. Als ik een hogere resolutie gebruik is het juist minder, maar "soms" net als in dit geval toevallig komen ze toch nog, al is het in vele mindere mate dan wanneer ik een lage resolutie gebruik!

Ik zal het nogmaals proberen. Nog één vraag (sorry haha).

Ik probeer een tandwiel te maken. Echter, hoe simpel ik ook verwacht dat dit zou zijn, lukt het me niet.

Als ik de delen mask dan kan ik het weghalen, maar is de binnenkant (de dikte) verdwenen en als ik hide hidden en close gaps doe dan is alles verknoeit.

Als ik het met de cut tool doe dan werkt de Symmetry niet. Is er een eenvoudige manier om een tandwiel te maken in ZBrush? 😄
 10 jaar geleden
Frans
Jij noemt een paar problemen 'uitdagingen' op zoals het uitrekken waardoor ik het idee krijg dat jij eens op www.ZBrushCentral.com zou moeten kijken en daar de onder ZClassroom aangeboden (gratis) tutorials moet volgen.

Doe ik regelmatig en is bijzonder leerzaam.
 10 jaar geleden
GroundZero
Thanks! ik ga meteen kijken!
 10 jaar geleden