Kielabokkie
Autodesk 3D Studio Max / 20 jaar geleden
Objecten spacen op een elips? Hallo,

Ik heb een probleem waar ik even niet uit kan komen. Ik wil over de rand van een elipsvorm gelijkmatig objecten spacen. Als ik dat probeer te doen met de spacing tool van Max gaat dat niet helemaal goed zoals je op het onderstaande plaatje kunt zien. Ik had daar gekozen voor een vaste spacing van 2, bij de linkerpijl klopt de spacing nog maar bij de rechter pijl is er niks meer over van die spacing. Ik heb alle instellingen van de spacing tool geprobeerd maar telkens gaat het fout.

Heeft iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat de objecten gelijkmatig verdeeld worden in een elipsvorm?
 Like
Volg
 Reageer
Nog 2 reacties weergeven
Galactor88
Geen bug. De parameterisatie is naar "de knoppen" toen je de cylinder in een elips hebt geschaald.
Misschien zit er in Max ook wel een functie waarmee je je Nurbs object (dus ook curves) kan rebuilden waardoor de parameterisatie weer in orde komt.

De gebruikelijke workflow in Maya is:
1 Neem je paaltje en je curve
2 Voer "attach to Motion Path" uit, maar zorg dat "parametric" uit is gevikt (hierdoor krijg je die typische fouten niet)
3 Als je object goed over de curve beweegt maak je om de zoveel frames een duplicate. (functie "animation snapshot").

:: Galactor ::
 20 jaar geleden
3ddy
jahoor, en het is niet eens moeilijk (ik heb wat drank op, dus het kan zijn dat ik de vraag niet helemaal begrijp)

Maak een elipse in de vorm die jij wil hebben

Plaats een object die jij gelijkmatig wil verdelen over de rand van deze elipse

Ga naar de motion control panel of zoiets (dat wieletje in het werk paneel rechts)

En zorg ervoor dat je het object plaatst met path control (control type > path contraint)

Ga naar tools > snapshot (en zorg daarbij dat bij path contraint de snelheid op constant staat (is een vinkje)

En geef aan hoeveel je er wilt hebben over een bepaalde tijd.

Het object wat origineel is verwijderen (die blijft namelijk nog steeds rondhuppelen op de elipse) en je hebt het voor elkaar

Hetzelfde als in maya, volgens galactor88, en net zo effectief in max 😉

-- edit --

en nee het is geen bug 😉
 20 jaar geleden
Kielabokkie
Eey, sorry voor de late reactie ik had het erg druk met van alles en nogwat 😉 Ik heb het uiteindelijk oplost aan de hand van de tip van galactor, de spline die ik had heb ik nagemaakt met een nurbs curve en toen had ik geen last meer van de parameterisatie. Thanks!! 👍
 20 jaar geleden
3ddy
Vooruit dan maar weer 😉
 20 jaar geleden
Kielabokkie
Vooruit dan maar weer 😉

Ik ga die van jou ook nog uitproberen hoor, altijd goed om nieuwe truukjes te leren! 😉
 20 jaar geleden