Ik zat vanmiddag me huiswerk te fixen in de keuken. Lekker muziekje erbij (jimi hendrix blijft goed), een pak Spa fruit erbij en lekker de deur open. Ouders zijn weekje weg dus genieten geblazen.
Totdat ik ff naar de wc moest. Nadat ik de nodige behoeftes had gedaan wou ik terug de keuken in toen ik iets vaags op tafel zag. Echt heel bizar, het stond daar maar. Ik ben snel naar de huiskamer gelopen en heb daar de camera gepakt (dat was het eerste wat in me opkwam). Een of ander raar iets vloog boven me tafel. Vlak achter me laptop. Echt heel bizar. Het vloog super traag en verdween opeens achter een vaas. Ik heb nog getracht het daarna te zoeken, maar zonder resultaat. Ik denk dat het niet in de gaten heeft gehad dat ik het stond te filmen aangezien het de tijd nam om over de tafel heen te vliegen/lopen/zweven (ik zou het begod niet weten). Het meest bizarre was ook nog dat het totaal geruisloos zich voortbewoog.
Maargoed niemand zal me wel geloven. Toch heb ik het materiaal op de pc gecapturerd en op Inet gezet zodat toch iemand me misschien gelooft (en die het ook wel eens overkomen is).
Hier onderaan heb ik een plaatje toegevoegd hoe het eruit ziet. Het filmpje staat hieronder (sorry voor de 25 mb.. kreeg hem niet kleiner).
heb het filmpje nog niet gezien, maar voor de belichting zou ik gaan voor hdr, ff fotoschieten dus, die in skylight stoppen .
heb je dat niet, dan zou ik ongeveer de vorm van de kamer namaken, licht sterkte meten met grijze bol. of grijs vel .. contrast vergelijken, daaruit licht sterkte nemen, of gewoon.. gokken natuurlijk.
dan dus de lichtbronnen nabootsen die er zijn, licht uit raam, en weerkaatsingen, zorg dat je muren zelfde kleur hebben . en de tafel etc.
de grootste objecten gewoon, dan heb je in iedergeval het licht. bij renderen al die objecten hiden.
de reflectie zou je simpel kunnen faken, door een foto van bovenaf te namen, en rondom het betreffende punt waar je object is. zet die fotos op planners, en zet die er omheen, zo heb je kamer reflectie met alles er in op je object, dit ook hiden tijdens renderen natuurlijk😄
Ah top mensen. Bedankt. Ik ga dat zeker eens proberen aangezien ik over de belichting ook niet helemaal tevree was. Ik ga dat hdri maar eens verwerken in me 2de poging met camera tracking.
Leuk gedaan, Wat is je pixel slip? Maar dus inderdaad de belichting. Ik raad HDRI erg af, simpel weg omdat het te lang duurd om te renderen en het is simpel weg niet nodig voor dit project. Je kunt net zogoed een aantal lights gebruiken voor de belicht, zul je net zo een goed resultaat krijgen met een fraxtie van de rendertijd en gevogel met de HDR map. Dus ik raad aan, zoals het 2e gedeelte van de post van ivo-D, gewoon de hele zooi te belichten.
HDRI duurt te lang? Daarom maar niet gebruiken? Het plaatsen van een 3D object in een echte omgeving en dan HDRI skippen? Wat hoor ik nu?
Wil je een CG object zo echt mogelijk in het gefilmde materiaal zetten dan gebruik je juist HDRI. Lange rendertijden? Nou en! Het is toch een prive project zonder deadlines? Gewoon laten knallen die pc en bijv. een uur per frame krijgen als rendertijd. (hoeft niet zo lang te duren per frame natuurlijk, maar zou kunnen...)
UIteindelijk ga je voor het beste resultaat, met ongeduld kom je er niet.
Je krijgt namelijk NIET het zelfde resultaat met zelf klooien met lampen...
En je kunt beter het shot wat korter maken en met HDRI helemaal te gek maken.
Klassiek. De vraag die hier moet worden gesteld is of HDRI wel eigenlijk NODIG is voor dit bepaalde shot. Correct me if I'm wrong, maar je kunt net zulke goede resultaten krijgen met "normaal" belichten en HDRI met dit bepaalde shot.
Wil je een CG object zo echt mogelijk in het gefilmde materiaal zetten dan gebruik je juist HDRI.
Niet speciaal, ligt aan het shot.
Gewoon laten knallen die pc en bijv. een uur per frame krijgen als rendertijd.
Je hoort mij niet zeggen dat ik niet render met zulk soort tijden, mijn computers renderen aan 1 stuk door voor de afgelopen 8 maanden. Maar nogmaals dat is het punt niet. Het punt is of het nodig is voor het shot. Als voorbeeld, als je geen transparantie, reflectie of refractie hebt, gebruikt je dan raytracing? Nope, depthmap shadows. Simpelweg omdat raytracing utterly langzaam is. Het verschil tussen raytraced en dmap zal minimaal zijn. Het is niet voor niets dat Renderman pas sinds kort raytraced shadow heeft, omdat ze een beter methode hadden voor transparantie, deep shadows.
UIteindelijk ga je voor het beste resultaat, met ongeduld kom je er niet.
Ik zal deze uitspraak maar negeren. 😊
Je krijgt namelijk NIET het zelfde resultaat met zelf klooien met lampen...
Ik meen voor dit shot zal het verschil minimaal zijn, en daarom is lights mijnsinziens een simpelere manier voor belichting en veel sneller renderen. Bovendien het belichten van een scene is een vak, het is niet zo maar iets dat je erbij doet, thank you very much. Ook zullen lights meer controle geven over de belichting zelf. Dat is in de geest van art direction calls: "dit gedeelte is net effe wat te geel" Natuurlijk kun je de HDR aanpassen, maar dat kan een rompslomp zijn. Lights daar en tegen...
De motion tracking ziet er nogal goed uit. Mag ik vragen hoe je het voor elkaar hebt gekregen, aangezien ik altijd jaloers was op de camera tracking van maya, aangezien max niet echt vlekkenloos ging (dat kan aan mij liggen). En als het niet teveel gevraagd is als je het wil delen met anderen, om een tutorial te schrijven over dit. 👍
De motion tracking ziet er nogal goed uit. Mag ik vragen hoe je het voor elkaar hebt gekregen, aangezien ik altijd jaloers was op de camera tracking van maya, aangezien max niet echt vlekkenloos ging (dat kan aan mij liggen). En als het niet teveel gevraagd is als je het wil delen met anderen, om een tutorial te schrijven over dit. 👍
Ik ben 2 weken aan de slag geweest met de tracker van max. Ik heb verschillende testjes gedaan en het wou maar niet lukken. Naja het ging wel maar damn wat een werk. Toen kreeg ik de tip om eens naar deze tracker te kijken: http://www.digilab.uni-hannover.de/index.html Deze scheen bijna hetzelfde te werken als boujou... bou wie? Ik had nog nooit gehoord van boujou dus ff kijken wat dat is. Demo gedownt, beetje mee kloten en damn dat werkte lekker.
Dus boujou is het antwoord 😄. Ging in het begin ook nog niet helemaal lekker.. maar na wat uurtjes ermee stoeien en de tuts goed doorgenomen te hebben kwam er een goede track uit. Ben er zeer tevree mee.
Als er mee mensen zijn die boujou gebruiken en er dan nog niet uit komen dan wil ik zeker wel een tutje schrijven. Maar ik denk dat het de meeste hier wel lukt..
In een interview die ik afnam met de geweldenaren van ver, kwam dit ook naar voren. boujou. Zeer interessant zeg maar... Eens kijken hoe dat gaat werken. Die demo, is die geheel vrij te gebruiken voor een aantal dagen? Opzich schijnt boujou bullet nogal goedkoop te zijn.
Toen kreeg ik de tip om eens naar deze tracker te kijken:
Erg leuke tracker, werkt fantastisch voor de bijgeleverde sequence, maar ik kan geen contraints vinden, ik wil namelijk gewoon de focal length vastzetten voor het hele shot. Kan dat ergens?
Toen kreeg ik de tip om eens naar deze tracker te kijken:
Erg leuke tracker, werkt fantastisch voor de bijgeleverde sequence, maar ik kan geen contraints vinden, ik wil namelijk gewoon de focal length vastzetten voor het hele shot. Kan dat ergens?
Ik durf het niet te zeggen om eerlijk te zijn. Ik heb die tracker nooit gebruikt. Ik las dat ie alleen shots kon tracken vanaf een statief. En dat was precies wat ik niet nodig had. Dus ik had er niet heel veel aan.
Ik las dat ie alleen shots kon tracken vanaf een statief.
Ah, makes sense, dus dan gewoon lekker manual tracken met Maya Live. Ik heb namelijk een project ingedachten met een beest van een camera tracking erin.
Ik las dat ie alleen shots kon tracken vanaf een statief.
Ah, makes sense, dus dan gewoon lekker manual tracken met Maya Live. Ik heb namelijk een project ingedachten met een beest van een camera tracking erin.
Cheers, Ronald
Ah cool ben zeer benieuwd wat het word. Mijn volgende komt er ook aan. De shots zijn al genomen en kleine schetsen al gemaakt. Nu nog even wat tijd vinden. School eerst ?-)