3 weken geleden kreeg ik een opdracht binnen om een animatie te maken voor bij een aantal presentatie. Hij moest ongeveer 2 tot 3 minuten duren en er moesten characters in voor komen. De te besteden tijd was 2 weken. No way dat ik dat ging redden in me eentje. Dus ! bellen.. Sander Kamermans joinde de groep evenals Nanda van Dijk. Beide klasgenoten en zeer goed in hun vak. Met hun in het team moest het wel gaan lukken.
Het was hard werken aangezien de klant totaal geen idee had qua visuele uiting (dat werkte als een voordeel maar ook als nadeel). Ja ok ze wouden een animatie met een bepaald onderwerp, maar thats it. We hadden het idee om een voice over te gebruiken, maar die moesten we dus ook zelf schrijven, regelen en laten inspreken. Pas als dit klaar was konden we gaan animeren. En dat hebben we dan ook gedaan. 14 uur per dag en soms 19 uur per dag waren geen uitzondering. Veelal hebben we op school gezeten omdat dat het beste werkt als je bij elkaar zit. Renderen hebben we gedaan bij carbonmedia.nl waar nogal heftige computers staan 😄 (octacores fo shizzle). 2 dodelijke weken maar we zijn zelf erg blij met het eindresultaat.
Het was allemaal zeer spannend aangezien dit ons eerste samenwerkings project was en ook onze eerste officieele opdracht (we zijn immers eerste jaars studenten dus zoveel ervaring hebben we nog niet).
Maar om een lang en saai verhaal kort te houden.. check het filmpje op onze projecten site (waar tja nu alleen nog deze animatie staat, openlijk ooit meer.. maar school gaat voor tho).
En dan even snel samengevat waar het voor is. Axioncontinu wil een touchscreen systeem in hun verzorgingstehuizen hebben en hier hebben ze geld voor nodig. VEEL. Dus wat ze doen is overal presentaties houden bij belanghebbende om ze over de streep te trekken. Deze presentatie wouden ze iets opleuken doormiddel van een filmpje. En tada.. daar zijn wij in beeld.
Ik krijg wel het gevoel dat het verhaal wel erg rooskleurig is over het product, maar daar is het reclame voor en dat heeft niets te maken met wat jullie hebben neergezet. Leuke catchy animatie, mooi van sfeer en texture, mooi effiente characterdesign en animatie.
@Corny: Thnx voor je reply 😄. Nou je het zegt.. het is idd best rooskleurig. Niet eens heel erg opgevallen. Maargoed het is dan ook de bedoeling om mensen over de streep te trekken om wat duiten in de zak te gooien 😄. Opzich de animatie niet alleen.. ook de hele presentatie die werd gehouden.
De snelle manier van animatie (heel snel alles) hebben we voor gekozen omdat je hier met veel dingen weg komen. De voetjes bijvoorbeeld hebben alleen maar een rotatie op 1 as. Niet echt realistisch maar met motionblur eroverheen is het wel duidelijk dat ze loopt. Dit is dus met alles. We hadden gewoon niet de luxe om 4 weken te animeren 😊.
@MVDB: Merci !! Ja het was echt een hele leuke klus. Voor ons de eerste dus dat was dan wel weer heel spannend maar ach het is er goed uit gekomen denk ik. Mooie was ook dat de klant niet een reclame persoon is, of regiseur of what ever. Als we een rollende kubus hadden gemaakt was het zelfs ook al goed denk ik 😊.
Eigenlijk zou je in dit stijltje gewoon een leuke (kinder)serie moeten moeten...vind het snelle animeren wel lekker werken, vaak vaal je bij informatieve animaties in slaap, maar haar is er veel te zien en gaat het in een lekker tempo... kortom complimenten!
Leuk om te zien dat jullie van de HKU, KMT vandaan komen. Hebben jullie toevallig ook les van Bobby d e Groot?
@Corny: Stomme computer van u tss :P. Hehe, nee hij zou het gewoon moeten doen tho. Hier op me laptop en pc werkt het filmpke. Raar... (doet ie het ook niet met rechter muis, save as?)
@Gijs: Merci 😄. En idd, vandaag heb ik alles ge-archiveerd op 2 externe schijven, dus dan kan het inderdaad als af beschouwt worden 😄.
@Maarten: Haha een kinderserie 😄. Dat is best een leuk idee hehe. "De avonturen van Zuster Marlies". Hummm ok ok, laten we het idd maar bij een kinderserie houden en niet een x-rated versie 😄. Maar bedankt voor de complimenten, ik geef het door aan de rest 😄.
En yup, bobby is onze 3D leraar.. or what ever hoe je het wil noemen. iig krijgen we les van hem 😄. Coole gast en hij weet wel waar die het over heeft altijd.
Trouwens op 00:33 (tijdscode) hebben we zelfs nog ze naam verwerkt als een soorte van grap. In het close-up shot van het notitie blokje staan 5 woorden. Als je de begin letters neemt van boven naar onder dan staat er bobby mwhaha :P. Vet flauw, maar vonden we wel grappig. En het schilderij op 01:47 is trouwens gemaakt door me opa. Die had ie gemaakt in zijn laatste week voordat ie overleed. Me oma werd gelijk emotioneel (ze vond het heel leuk) toen ik het filmpje liet zien en dat vertelde. Die oma's toch 😊
We leuk om altijd die verborgen dingen te horen 😊 Oud klasgenoot van mij doet het zelfde, hij heeft een aantal bekende film titels gemaakt waarin ook overal leuke grappen en zijn naam zijn terug te vinden 😊
Heb met bobby in de klas gezeten op de HKU (KMT > BMT) wij waren toendertijd de enige twee 3d'rs in ons jaar.. (in ons tweede jaar begon de HKU officeel met Maya...volgens mij in 1998)
Zo af en toe spreken we nog wel eens af met wat klasgenoten, laten we elkaar wat werk zien (ff de nurd uithangen..😊 Hij maakt echt mooie dingen met zijn bedrijf (check www.houseofsecrets.nl)
Maar doe hem maar de groeten in ieder geval! zal die wel raar opkijken 😊 (van Maarten Knops)
Echt prachtig werk van jou en je collega's Purc. De karton stijl is ook erg geslaagd, zat daar nog een bepaald concept of idee achter (of wilde de opdrachtgever dat).
@3ddy: Merci ! en ook bedankt voor het plaatsen bovenaan de site 😄.
@Marc: Dank u, danku. Nou het idee kwam nadat ik na de wc was geweest en de wc rol leeg was. Dan zie je dat karton lol. We waren namelijk bezig met het bedenken van de visuele stijl, en toen was er dus door het wc bezoekje het idee om het geheel in karton te maken. We dachten.. het ziet er leuk uit, we kunnen veel recyclen, en het hoeft dan allemaal niet zo realistisch. Daarna wat testjes gemaakt en toen naar de klant gestuurd om te kijken of hun het ook leuk vonden. En dat vonden ze.. dus we konden door 😄.
@AndreNL: Yup, de characters zijn eerst geheel zonder gezichtsuitdrukkingen geanimeert, en daarna is er een image seq op het gezicht geplakt. Je kan dan daarna eigenlijk niets meer veranderen, en er is dan ook niet echt een dynamische workflow. De puppillen zijn 2 plaatjes op een plane met een alfa channel gelinkt aan een locater. Dus je kan de puppillen wel roteren in maya. We hadden wel een hele setup gemaakt waarbij de gezichtsuitdrukkingen geanimeerd konden worden in 2d in maya.. maar dit gaf errors met final gather. Dunno why, en geen tijd om het uit te zoeken, dus dat hebben we eruit gelaten.
Dus creativiteit zit vaak in een klein hoekje 😊, leuk hoe je daar dan bij komt. Fijn ook aan karton lijkt me dat het niet reflecteerd want dat kost natuurlijk ook gruwelijk extra rendertijd ingeval van GI (ik las dat je final gather zat te erroren dus ik ga je gemaksgehalve van uit dat het een GI belichting is, ziet er in ieder geval ook goed belicht uit zeg maar).
Wat voor rendertijden (resolutie) per frame haal je zo met deze kwaliteit op zon octacore trouwens?
Uh ben nog niet helemaal thuis in de maya GI, en ik dacht dat final gather geen GI was, maar een effect wat uit je camera schiet en het soorte van faked. In ieder geval hebben we geen GI gebruikt.
Voor 1 frame op de octacore duurde het uh, rond de anderhalfe minuut (afhankelijk natuurlijk welk shot etc etc, maar zo gemiddeld). De occlusion pass was iets sneller klaar. Zal van de week even de renders laten zien zoals ze straight out of maya kwamen. Kan je lachen hoe lelijk die wel niet zijn 😄.